Tarvitset verkkosivuston, joka pitää yleisön kiinnostuneena ja rakentaa kestäviä asiakassuhteita. Digitaalisessa ympäristössä tie kestäviin asiakassuhteisiin on päällystetty hyvillä käyttäjäkokemuksilla.
Jokainen yritys ja toimiala on erilainen ja tavoitteita löytyy moneen lähtöön. Verkkosivujen suunnittelu alkaa kartoittamalla mitä kohti ollaan menossa ja käytämme reilusti aikaa vahvan perustan rakentamiseen.
Asiakkaan saappaissa
UX-suunnittelun päätehtävä on oppia tuntemaan asiakkaasi ja tutkia verkkosivujasi asiakkaan näkökulmasta.
Mitä UX-suunnitelussa tapahtuu:
- Tietolähteiden haku.
- Tietojen kerääminen asiakaskohderyhmästä.
- Kerättyyn dataan perustuvat stereotyyppiset käyttäjäpersoonat.
- Kilpailijoiden analysointi
- Käyttökokemuksen suunnittelu ja testaus.
- Visuaalisten elementtien ja käyttöliittymän suunnittelu.
UX-suunnittelu auttaa löytämään keinoja tehdä tasaista myyntiä ja asiakkaita, jotka pysyvät asiakkaina ensimmäisestä kerrasta lähtien.
UX-suunnittelun ylläpitoon kuuluu statistiikan seurantaa, asiakastyytyväisyyskyselyitä ja uusien asiakaspersoonien testausta ja dataan perustuvia muutoksia verkkosivuilla.
Visuaalisesti houkutteleva ja helppo käyttää
Hyvä verkkosivu on suunniteltu auttamaan ja ohjaamaan asiakasta. Kun Matti Meikäläinen päätyy Google-haun kautta sivuillesi, ensimmäisen ostopäätökseen johtavan pullanmurusen tulee olla houkuttelevasti esillä.
Jos verkkosivusi on tunnettu, uuden verkkosivun on hyvä noudattaa sen parhaita puolia ja pitää käyttäjäkokemus tuttuna vanhoille asiakkaille.
Oleellinen osa käyttäjäkokemusta on asiakasta parhaalla tavalla palveleva tekstisisältö. Tekstisisällön tuotanto voidaan nähdä osana käyttäjäkokemuksen suunnittelua. UX-näkökulmasta kirjoitettu teksti pitää asiakkaan matkan helppona ja opastaa seuraavalle askelmalle.
Värien ja kuvien psykologiaa käytetään oikean ilmapiirin luomiseen. Niillä voidaan vaikuttaa asiakkaan mielialaan ja ohjata katsetta.
Asiakaskokemus
Huolella toteutettu käyttäjäkokemuksen suunnittelu ja toimiva käyttöliittymä on huomattava kilpailuetu. Digitaalista asiakaskokemusta ei kannata aliarvioida, sillä ihmiset viettävät nykyään ison osan ajastaan puhelimen tai tietokoneen äärellä.
Kun viestintä verkkosivuilla on sujuvaa ja niiden parissa viihtyy, asiakkaat palaavat mielellään uudelleen.
Positiivinen kuva yrityksestäsi
Kaiken kaikkiaan miellyttävä kokemus verkkosivuillasi jättää positiivisen muistijäljen ja kannustaa jatkamaan asiointia kanssasi.
Aloita tästä